Waarom je je ketting moet smeren ná een motorrit.

Een goed onderhouden ketting is essentieel voor de prestaties en levensduur van je motor. Toch wordt het juiste moment van smeren vaak over het hoofd gezien. Veel motorrijders grijpen vlak voor vertrek naar de kettingspray, maar wist je dat ná je rit eigenlijk het beste moment is?
Warmte helpt bij verdeling
Na een rit is je ketting nog warm. Die warmte zorgt ervoor dat het smeermiddel zich beter verspreidt over de schakels en rollen. Hierdoor komt het op de plekken waar het écht nodig is: binnenin de ketting, waar de wrijving plaatsvindt.
Minder slingeren, schonere velg
Smeer je de ketting vlak voor vertrek, dan heeft het smeermiddel nauwelijks tijd om in te trekken. Het gevolg? Tijdens het rijden slingert een groot deel van de spray er weer af — vaak recht op je velg en achterbrug. Niet alleen zonde van het smeermiddel, maar ook extra schoonmaakwerk.
Verdamping van overtollig smeermiddel
Door ná je rit te smeren, krijgt het smeermiddel de kans om rustig in te trekken en kan het overtollige deel verdampen. Dit voorkomt ophoping van vuil en zand, wat de ketting onnodig kan slijten.
Een kleine moeite, groot effect
Het kost je hooguit een paar minuten extra na het parkeren, maar je motor zal je dankbaar zijn. Regelmatig en juist smeren verlengt de levensduur van je ketting én tandwielen, en zorgt voor een soepelere rijervaring.